woensdag 31 juli 2013

Armoede onder ouderen.

Armste gepensioneerden krijgen te weinig geld

Ouderen in armoede

De minimumuitkering voor gepensioneerden zit nog altijd onder de armoedegrens en ligt een stuk lager dan in Nederland en Frankrijk.
Ze zijn met bijna 100.000, de 65-plussers die een 'inkomensgarantie voor ouderen' (IGO) krijgen. Die garantie, vaak een aanvulling of een vervanging van een echt pensioen, is in België het allerlaatste vangnet voor 65-plussers. Het bedraagt voor een alleenstaande minder dan 1.000 euro per maand en ruim 600 per maand voor een samenwonende, dus ruim 1.200 euro voor een koppel.
Maar dat vangnet volstaat niet om het inkomen van die gepensioneerden te laten uitkomen boven de Europese armoedegrens, hoewel de voorbije tien jaar die inkomensgarantie geregeld werd opgetrokken. Dat is becijferd door het Centrum voor Sociaal Beleid van de Universiteit Antwerpen en is gevalideerd door de Studiecommissie voor de Vergrijzing in haar jongste verslag.
De uitkering voor alleenstaanden ligt nog lichtjes onder de armoedegrens, die voor koppels blijft er nog altijd flink onder. Uit die studie blijkt voorts dat de minimumuitkering waarop de Belgische gepensioneerden recht hebben, ook flink lager ligt dan waar de Franse en Nederlandse collega's op kunnen rekenen.
In Frankrijk heet het stelsel Allocation de Solidarité aux personnes âgées. De gepensioneerden bij onze zuiderburen komen dankzij dat systeem aan de armoedegrens die voor alleenstaanden boven de 1.000 euro ligt en voor koppels iets minder bedraagt dan 1.600 euro.
In Frankrijk lukt dat omdat erg lage inkomens er een huursubsidie krijgen.
In Nederland volstaat de zogenaamde uitkering van de Algemene Ouderdomswet (AOW) voor alle 65-plussers om een inkomen boven de armoedegrens te hebben. Die AOW geldt daar als een soort basisinkomen voor elke gepensioneerde; wie gewerkt heeft, krijgt daar bovenop een betaling van het pensioenfonds waarbij zijn bedrijf aangesloten was.
De arme gepensioneerden in Duitsland zijn er het slechtst aan toe. Zelfs met de huursubsidies die er daar bestaan, blijven ze met de Grundsicherung im Alter een stuk onder de armoedegrens en zelfs een stuk onder het bedrag waarop Belgische gepensioneerden recht hebben.


 

media

Media vormen een essentieel onderdeel van de samenleving en de democratie. meer

18 opmerkingen:

  1. Hallo dames en heren.
    Welkom bij NoviCap Financial Service Provider.

    Heeft u dringend behoefte aan een financiële doorbraak? Heeft u om verschillende redenen een lening nodig? NoviCap biedt flexibele leningopties op maat van uw behoeften.

    NoviCap biedt een verscheidenheid aan leningopties voor iedereen die financiële hulp nodig heeft tegen een lage rente van 3%, of het nu gaat om een ​​zakelijke lening, persoonlijke lening of een lening voor medische rekeningen, betaaldagvoorschot, apparatuurfinanciering, hypothecaire lening e.t.c. De service is snel, veilig en betrouwbaar. Stuur een mail via || voor meer informatie over het leningaanbod van NoviCap novicapserviceprovider@gmail.com || of schrijf ons op WhatsApp via: +31642117819

    OVER NOVICAP.
    NoviCap, opgericht in 2015, is een van de grootste leningenmarkt ter wereld. Veel mensen, met name ondernemers, gebruiken de gratis onlineservice van NoviCap om financiering te vinden door te bladeren door meerdere leningsproducten van onze brede netwerkleningen. NoviCap biedt financiering op een snelle, flexibele en transparante manier en biedt professionele beleggers de mogelijkheid om te beleggen in een actief op de korte termijn met een bovengemiddeld rendement.

    We zijn erg snel, betrouwbaar en betrouwbaar en u kunt lenen van € 1.000 tot € 50 miljoen. NoviCap is het juiste bedrijf om contact op te nemen wanneer u een dringende lening nodig heeft.

    U hoeft geen tijd meer te verspillen aan een lening van andere financiële instellingen of stressvolle bankbezoeken. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties voltooien wanneer en waar u deze nodig hebt.

    Wij bieden 24-uurs leningen van wereldklasse. Voor vragen / vragen? - Stuur een e-mail naar || novicapserviceprovider@gmail.com || Schrijf ons op WhatsApp via: +31642117819

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik wil de heer leroy van diamondloans company bedanken voor het geven van een lening als u vandaag een echte lening nodig heeft, neem dan contact op met het bedrijf via e-mail: diamondloaans24@yahoo.com whatsapp: +16613814014

      Verwijderen
  2. Hallo allemaal, ik ben super opgewonden vandaag. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening hadden ontvangen van Sabinhelps@gmail.com en toen besloot ik me in te schrijven op basis van hun aanbevelingen. Een paar uur geleden bevestigde ik in totaal 10.000 euro die ik had aangevraagd van mijn eigen bankrekening. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via e-mail: sabinhelps@gmail.com of whatsapp haar op + 79267494861.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Our proposed offer for clients in the new year is positive and total commitment, so working with us gives you maximum assurance of getting funded for we have an A+ rating in financing. Frank Loan Services (FLS) over the years has been highly rated as one of the best online companies with a cheaper interest rate. If you are in need of financing, don’t hesitate to contact us through phone (+1-713-389-6778) or E-mail: k.frankloans@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo allemaal, ik ben super opgewonden vandaag. Ik zag reacties van mensen die al een lening hadden gekregen van diamondloans24@yahoo.com en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen. Een paar uur geleden bevestigde ik in totaal 43000 euro die ik van mijn eigen bankrekening had gevraagd. Dit is echt geweldig nieuws en ik raad iedereen die een echte lening nodig heeft aan om een aanvraag in te dienen via e-mail: diamondloans24@yahoo.com

      Verwijderen
    2. ik wil de heer westwood van apexloans bedanken voor het geven van een ongedekte lening ter waarde van 63000 eur voor 4 jaar. als u een dringende legitieme lening nodig heeft, solliciteer dan vandaag via e-mail: apexloans247@yahoo.com

      Verwijderen
    3. ik wil de heer westwood van apexloans bedanken voor het geven van een ongedekte lening ter waarde van 63000 eur voor 4 jaar. als u een dringende legitieme lening nodig heeft, vraag dan vandaag nog een e-mail aan: apexloans247@yahoo.com

      Verwijderen
  4. Hallo allemaal, ik ben super opgewonden vandaag. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening hadden ontvangen van Sabinehelps@gmail.com en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen. Een paar uur geleden bevestigde ik in totaal 10.000 euro die ik van mijn eigen bankrekening had gevraagd. Dit is echt geweldig nieuws, en ik raad iedereen die een echte lening nodig heeft aan om een aanvraag in te dienen via e-mail: sabinhelps@gmail.com of whatsapp haar op +79267494861.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn lening van 45.000 euro is zojuist verstrekt, heel erg bedankt LAPO MICRO FINANCE. Ik zal over uw diensten praten met mensen om me heen die een lening of financiële hulp nodig hebben omdat ik onder de indruk ben van uw snelle reactie. Als u een lening nodig heeft Aarzel dan niet om contact op te nemen met een echte legale kredietverstrekker met 100% garantie: E-mail: lapofunding960@gmail.com




    Mijn lening van 45.000 euro is zojuist verstrekt, heel erg bedankt LAPO MICRO FINANCE. Ik zal over uw diensten praten met mensen om me heen die een lening of financiële hulp nodig hebben omdat ik onder de indruk ben van uw snelle reactie. Als u een lening nodig heeft Aarzel dan niet om contact op te nemen met een echte legale kredietverstrekker met 100% garantie: E-mail: lapofunding960@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Snel zakelijk lenen of rekeningen betalen tegen 3% rente? Wij bieden zakelijke lening, persoonlijke lening, woningkrediet, autolening, studielening, schuldconsolidatielening e.t.c. ongeacht uw kredietscore. We zijn gegarandeerd in het verstrekken van financiële diensten aan onze talrijke klanten over de hele wereld. Met een maximale looptijd van 1 tot 30 jaar, varieert onze lening van 2.000 euro (tweeduizend euro) tot $ 50.000.000,00. (Vijftig miljoen euro). We lenen ook in USA DOLLARS, EURO en PONDEN! Neem voor meer informatie contact met ons op via deze e-mail: (robertokennety@gmail.com), of WhatsApp: +1(518)219-0838

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wil Karin Sabine lenen voor mij een lening van € 40.000 waarderen. als je een dringende lening nodig hebt, voorkom dan dat je wordt opgelicht door nep-geldschieters en solliciteer via een echte leningfirma via e-mail sabinhelps@gmail.com whatsapp +79267494861

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo allemaal, ik ben super opgewonden vandaag. Ik zag reacties van mensen die al een lening hadden gekregen van Sabinhelps@gmail.com en toen besloot ik me aan te melden op basis van hun aanbevelingen. Een paar uur geleden bevestigde ik in totaal 10.000 euro die ik van mijn eigen bankrekening had aangevraagd. Dit is echt geweldig nieuws, en ik raad iedereen die een echte lening nodig heeft aan om een aanvraag in te dienen via e-mail: sabinhelps@gmail.com of whatsapp haar op +79267494861.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil karin Sabine leningen voor mij een lening van € 30.000 waarderen.als u behoefte aan een dringende lening dan voorkomen dat opgelicht door nep kredietverstrekkers en van toepassing via echte lening bedrijf per e-mail sabinhelps@gmail.com whatsapp +79267494861

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bent u op zoek naar een lening om een bedrijf te starten of uw rekeningen te betalen, wij bieden hier alle soorten leningen aan met 2% rente. neem vandaag nog contact met ons op. Neem contact met ons op via ons e-mailadres: lapofunding960@gmail.com
    WHATSAPP +1 (254) 354-4300

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo jongens, ik wil LAPO MICRO FINANCE heel erg bedanken, die me een lening heeft gegeven voor de medische behandeling van mijn zieke kind. Ik ben zo blij om LAPO vandaag te ontmoeten, neem contact met hem op via e-mail als je een dringende lening nodig hebt: lapofunding960@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wil de heer leroy bedanken voor het geven van een lening. Ik heb een getuigenis gevonden van hoe een vriend een lening kreeg van dalton en ik vroeg om een ​​lening en kreeg mijn lening. Als u vandaag een dringende lening nodig hebt, vermijd dan internetfraudeurs om legitieme leningen via e-mail aan te vragen; diamondloans24@yahoo.com whatsapp; +16613814014

    BeantwoordenVerwijderen
  13. echt, ik wil LAPO-microfinanciering waarderen voor het geven van een lening van € 19.000 om voor mijn zieke kind te zorgen. als u een dringende lening nodig heeft, vermijd dan fraude door nepgeldschieters en solliciteer via een e-mail van het echte leningbedrijf lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb je een lening nodig ? we bieden alle soorten leningen aan tegen een rente van 3%. Als u geïnteresseerd bent, neem dan vandaag nog contact met ons op via e-mail voor meer informatie. WHATSAPP +1 (812) 266-9901 of e-mail:quickloan2020@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen